مرگ اولین و آخرین معاون حسنی مبارک
نوشته شده توسط : breketid
عمر سلیمان

عمر سلیمان معاون حسنی مبارک در آمریکا در گذشت

سرلشگر عمر سلیمان، اولین و آخرین معاون حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین مصر که هجده سال ریاست دستگاه اطلاعاتی کشورش را به عهده داشت، در سن ۷۶ سالگی در بیمارستانی در شهر کلیولند در ایالت اوهایو آمریکا درگذشت.

قرار است جسد آقای سلیمان به مصر انتقال یابد و پس فردا (شنبه بیست و یکم ژوئیه) با تشریفات نظامی به خاک سپرده شود.

عمر سلیمان با اینکه به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مصر، بازوی اصلی قبضه امنیتی حکومت حسنی مبارک به شمار می رفت اما از شخصیتهای خوشنام کشورش بود و میان بخش بزرگی از مردم محبوبیت داشت تا آنجا که حتی در زمان حسنی مبارک هم خیلی‌ها خواهان این بودند که او در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل حسنی مبارک نامزد شود و به ریاست جمهوری برسد.

عمر سلیمان همچنین در زمان حسنی مبارک، رابط مصر با تشکیلات خودگردان فلسطینی بود و از برنامه ریزان سیاستهای مصر در قبال مسئله فلسطین به شمار می رفت، مشارکت در عملیات بین المللی علیه شبکه القاعده نیز از جمله بخشهای مهم کارنامه او به عنوان رئیس تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی پرجمعیت ترین کشور عربی بود.

با برپایی جنبش در مصر، حسنی مبارک که بر خلاف قانون، هیچگاه معاونی برای خود انتخاب نکرده بود، عمر سلیمان را به معاونت خود با اختیارات تام منصوب کرد به امید اینکه او با اتکا به تجربیات امنیتی و همچنین محبوبیتی که داشت بتواند شعله این جنبش را خاموش کند اما این تدبیر، ناکارآمد از آب درآمد و عمر سلیمان هم مانند حسنی مبارک آماج شعارهای تظاهرکنندگان شد.

سرانجام حسنی مبارک، متن استعفانامه حسنی مبارک را در مقابل دوربین تلویزیون قرائت کرد و خودش هم با او از قدرت کنار رفت و زمام کشور را به شورای نظامی سپرد.

عمر سلیمان بر خلاف برخی دیگر از مقامات بلندپایه نظام حسنی مبارک، مورد پیگرد قرار نگرفت و در مصر ماند، در جلسه ای غیرعلنی به عنوان شاهد در دادگاه حاضر شد و شهادت داد که حسنی مبارک دستوری برای اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان صادر نکرده بوده است.

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مصر، عمر سلیمان نامزد ریاست جمهوری شد اما شورای نظارت بر انتخابات با این استدلال که او امضاهای کافی برای حمایت از نامزدی اش از دست کم پانزده استان مصر را نداشته، صلاحیت او را برای نامزدی در انتخابات رد کرد.

عمر سلیمان اخیراً برای آنچه آزمایشهای پزشکی اعلام شد به آمریکا سفر کرد اما بامداد امروز به صورت ناگهانی در بیمارستان در گذشت.

از او سه دختر به نامهای عبیر، دالیا و رانیا باقی مانده است.





:: برچسب‌ها: خورشید ,
:: بازدید از این مطلب : 285
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: